Blog Archive

neljapäev, 28. jaanuar 2010

Eesti autotööstus asub maailma vallutama

Kuu aja eest valmis Tallinna lähedal Lool esimene Combat T98, mis tootjate sõnul on kiireim nelikveoga raskelt soomustatud sõiduauto maailmas.

Kui klient sooviks veelgi turvalisemat autot, näiteks NATO standardile B7 vastavast soomusterasest kerega, siis kujuneb hind muidugi kallimaks. Suurema arvu sõidukite tellimisel, samuti lihtsama disaini puhul võib auto aga saada odavamalt. Samas on võimalik tellida aga ka eriti luksuslikku disaini ning sedagi, et sõidukisse oleks sisse ehitatud teler, DVD mängija või kaamera.

Sobiks eestlastele Afganistanis

«See on kaitstud, kiire ja väga usaldusväärne,» kinnitas Combat T98 autosid Lool valmistava Combat Armor Groupi üks juhte Vladimir. «Sa võid tulistada, tulistada, tulistada, see sõidab, sõidab, sõidab.» Oma sõndade tõestamiseks näitas ta erineva tugevusega soomusterase näidised, millel näha tulistamisjälgi.

Vladimir selgitas koos teise ettevõtte juhi Andreiga, et sageli pannakse tavalisele autole sisuliselt soomusterasest plaadid peale, kuid see ei pruugi turvalisust tagada, sest plahvatuse korral paiskuvad need auto sisemusse. Combat T98 on erinev, selle kere ongi valmistatud soomusterasest.

«Kui meie sõdurid sõitsid Soomes toodetud autoga Afganistanis, siis mis juhtus hiljuti - plahvatus ja kaks surnud. Selle autoga nii ei juhtuks,» kinnitas Vladimir. Oluline olevat seegi, et kui Combat T98 autoga näiteks Afganistanis või Iraagis midagi juhtuks, siis igaüks, kellel on vähegi kogemust terasega töötamisest, saaks seda parandada. «Sest see auto on terasest, mitte paberist.»

Mitme riigi sõjavägi on huvitatud

Combat Armor Group on Combat T98 sõidukite müügi üle läbirääkimisi pidanud mitme riigi, nende hulgas ka Eesti, sõjaväe esindajatega, ehkki huvilisi on samuti ärimeeste seas. Kõige kaugemale on läbirääkimised arenenud Läti suunal. Kaks nädalat oli esimene Lool valmistatud Combat T98 seal testimisel.

Üleeile tõi Gunars Rusins, kes on teeninud sõdurina Afganistanis ning kuni eelmise aastani juhtis Läti presidendi turvateenistust, selle tagasi. «Mul tuleb veenduda, kas see auto on tõesti parim,» selgitas ta. Rusinsi eksperthinnangut on oodata lähiajal. Kui see on positiivne, esitleb ta sõidukit Läti sõjaväe, politsei ja vanglate esindajatele, samuti pankuritele ning teistele, kes naaberriigis turvalist transporti vajavad.

Suuresti levibki info Combat T98 autodest tänu Rusinsi sugustele julgeolekuringkondade insaideritele. Huvi sõiduki vastu on ettevõtte juhtide sõnul praeguseks tuntud Filipiinidelt, Leedust, Gruusiast ning paljudest teistest riikidest. Mingi riigi sõjaväel võib aga kuluda aastaid, et Combat T98 kasuks otsustada, sest nad vajavad usaldusväärset eksperthinnangut ning neil on praegu lepingud teiste autotootjatega, rääkis Vladimir.

Sõiduk valmib kolme kuuga

Combat T98 kere materjal, soomusteras, on pärit Saksamaalt ning rattad, raam, mootor ja rool USAst. Kuna esimese auto jaoks polnud raami eraldi saada, siis osteti USAst kabiiniga sõiduk ning võeti sellelt vajalikud osad. Soomusterasest lõikab vajaliku suurusega tükid üks, sisustuse õmbleb teine ning plastmassist kapotid teeb kolmas Eesti firma. Combat Armoring Groupis toimub autode kokkupanek.

Esimese sõiduki valmimiseks Lool kulus viis kuud, kuid järgmised autod saab valmistada kiiremini, selgitasid ettevõtte juhid. Kui tuleb suur tellimus, näiteks üle 10 sõiduki, siis kulub Saksamaalt soomusterase ning USAst vajalike osade importimiseks 1-2 kuud. Pärast seda saab juba igal järgmisel kuul toota 4 Combat T98 autot. Ühe sõiduki valmimiseks kulub testsõidu ja registreerimisega 3 kuud.

Eile pärastlõunal oli Lool firma tehases näha, et paari järgmise Combat T98 auto kallalt töö käib, ehkki ühtki tellimust sõidukitele veel pole. Ettevõtte juhtide sõnul on samas olnud kliente, kes esimest autot nähes soovinud selle kohe ära osta. Praegu nad sõidukit aga veel müüa ei taha, kuna seda on veel vaja testsõitudeks.

Litsents on Vene ettevõttelt

Venemaal toodab Combat autosid firma Autocad. Combat Armor Groupi juhid kinnitasid, et nende 2008. aasta novembris Eestis registreeritud ettevõte on Autocadist täiesti sõltumatu. Sellelt firmalt on nad lihtsalt saanud loa kindla arvu Combat T98 sõidukite tootmiseks. Eestis toodetud sõidukid on Autocadis toodetavatest veidike erinevad, osalt Venemaa ja Euroopa erinevate standardite ning osalt erinevate disainieelistuste tõttu.

Combat Armor Groupi veebilehelt jääb küll samas mulje selle ja Autocadi tihedast seotusest. «Meie ettevõte rajati aastal 1985,» on seal kirjas. «1990. aastast on meil töökoda kõige vanemas sõjaväetehases Peterburis.» Juhtide sõnul käib see aga Autocadi kohta. Nende jutust tuleb ka välja, et Combat T98 peadisainer, Dmitri Parfionov Autocadist, on üks Combat Armor Groupi aktsionäre.

"Made in Estonia" aitab Euroopas müüa

Miks ärimehed üldse otsustasid Combat autosid Eestis tootma hakata? Tehas Eestis sai alguse Combat Armor Groupi nõukogu liikme ja peamise eestvedaja Gennadi Lazurini huvist seda tüüpi autode vastu. «Gennadi ostis Combat auto Venemaalt 2006. aastal. Tol ajal tegi ta Eestis teist äri, aga kui see ära kadus, siis tuli tal mõte teha neid autosid siin,» rääkis Vladimir. Suur osa Combat Armor Groupi töötajatest ongi tulnud tollest eelmisest vett vedama läinud ärist, millest mehed eriti rääkida ei taha.

Põhjendamist, miks Combat autosid Eestis toota, alustavadki nad sellest, et siia on töökohti vaja. Combat T98 sõidukite toomises osaleb Eestis peaaegu sadakond inimest, neist 20-30 Combat Armoring Groupis.

Ka tootmiskulud on juhtide sõnul Eestis väiksemad võrreldes Venemaaga. Osalt on põhjus see, et Combat T98 tootmiseks vajalikku terast Saksamaalt ning osasid USAst on Eestisse odavam ja ka kiirem importida kui Venemaale.

«Neid autosid on vaja Euroopas ja maailmas, aga kõik riigid ei saa või taha osta otse Venemaalt,» jätkas Andrei. Autol on VIN koodi juures kirjas, et sõiduk on valmistatud Eestis. Seda on tema sõnul Euroopas lihtsam müüa kui Venemaal valmistatud sõidukit, nii erinevate standardite tõttu kui poliitilistel põhjustel. «Näiteks kui Läti sõjavägi tahab osta seda autot. Nad on NATO liige. Kuidas nad saavad osta sellist autot Venemaalt?»

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar